Отворен към бъдещето – Audi skysphere concept
Инголщад/Монтерей/Малибу, 10 август 2021.Впечатляващият роудстър е първият представител на цяло семейство от концептуални модели на Audi. Audi skysphere concept е електрически задвижван открит автомобил с две врати, чиито линии показват как ще изглежда дизайнът на бъдещето при Audi.
По този начин марката представя своята визия за прогресивния луксозен сегмент на бъдещето, интериорът е еволюирал в пространство за изживявания, а автомобилът се превръща в "Experience Device". Това е възможно благодарение на автоматизираното шофиране, революционния редизайн на интериора и цялостна дигитална екосистема.
Със студията Audi skysphere concept марката показва една нова дефиниция на лукса. Тук вече не става дума само за шофиране. Концептуалният автомобил е разработен с ясната цел да доставя на своите пасажери завладяващи и висококачествени изживявания.
За да осигури максимална свобода на своите пасажери, Audi skysphere concept е направен с идеята да създава две основни изживявания при шофиране: Grand Touring Experience и Sports Experience. За целта на помощ идва един особено впечатляващ технологичен детайл - променливото междуосие. Електрически мотори и сложна механична система за разместване на каросерийните елементи - забележителната конструкция на каросерията на този автомобил позволява междуосието и общата дължина да варират с до 250 милиметра. Едновременно с това клиренсът може да варира с 10 милиметра - което е от плюс за комфорта или съответно за динамиката на пътя.
С едно докосване водачът може да използва дадената му свобода и да избира желаното изживяване при пътуване. С редуцирано междуосие дългият 4,94 метра електрически роудстър в така наречения "Sports"-режим позволява на водача да шофира сам - а системата за управление на задните колела осигурява изключителна управляемост, независимо от големите външни размери. Дългият 5,19 метра автомобил от типа GT разполага и с автоматизиран "Grand Touring"-режим, в който автомобилът се управлява автономно. В този режим пасажерите могат да се наслаждават на небето и гледката по пътя, на максимално пространство за краката, както и на услугите, предоставяни от цялостната дигитална екосистема.
Воланът и педалите могат да се изместват и скриват в невидима зона; усещането за простор разкрива нови хоризонти пред това, което сме свикнали да получаваме от един спортен кабриолет. Audi skysphere през цялото време внимателно следи пътната ситуация и трафика и със своята сложна система от сензори неусетно и сигурно отвежда пасажерите до целта.
Интериорната концепция ни представя един нов прочит на разбирането за лукс, а дигитализираната екосистема предоставя на пътниците невиждана досега свобода, както и цяло нов свят от изживявания. Услугите на Audi, както и интегрирането на редица външни услуги създават още нови възможности. Изживяванията по време на пътуване могат да бъдат споделяни и с приятели в социалните мрежи с помощта на записи от интериора и пространството около автомобила. Помислено е и за всекидневните задачи, които по един или друг начин са свързани с шофирането. Например докато се придвижва автономно, Audi skysphere concept дава на пасажерите актуална информация за крайната цел на пътуването и сам се грижи за намирането на място за паркиране или зареждане.
Дебют в Калифорния
Audi skysphere concept ще отпразнува своя публичен дебют на 13 август 2021 в рамките на Monterey Car Week - на легендарната поляна на голф игрището в Пебъл Бийч. Всъщност почти може да се каже, че автомобилът ще бъде представен на родна земя. Защото концептуалната студия е създадена в дизайнерското студио на Audi в Малибу, което е разположено само на един хвърлей от Pacific Coast Highway - легендарният крайбрежен път, който свързва предградията на Лос Анджелис със северната част на Калифорния. Отговорни за проекта са ръководителят на дизайнерското студио Гел Бизан и неговия екип. Като вдъхновение за създаването на автомобила е послужила една легендарна класика - роудстърът Horch 853. Дългият около 5,20 метра репрезентативен кабриолет не само дефинира модерния лукс за 30-те години, но през 2009 година печели и Concours d´Elegance в Пебъл Бийч.
Все пак визуалните прилики между двете машини се ограничават до сходствата в дължината, до каросерията тип кабриолет и до елегантните пропорции с дълга предна част. Под предния капак на Horch работи внушителен редови 8-цилиндров двигател с работен обем 5 литра. При Audi skysphere между предния мост и челното стъкло са разположени главно компоненти на електрическото задвижване, зарядното устройство и DC/DC-преобразувател, както и задвижващите мотори, електрониката и механиката на променливото междуосие. А също така и обемно багажно отделение, запълнено с две създадени специално за концептуалния модел чанти за голф.
465 кВт мощност - задвижването
За задвижването на Audi skysphere отговаря електромотор, който е разположен на задния мост, към чиито колела предава и тягата си. 465 киловата мощност и 750 нютонметра максимален въртящ момент се справят като на шега с теглото от 1800 килограма. Разпределението на теглото при роудстъра е много благоприятно - 60 процента от масата се падат на задвижващия заден мост, което осигурява отлично сцепление и - при необходимост - възможност за ускорение от 0 до 100 км/ч за едва 4 секунди.
Основната част от акумулаторните клетки на Audi skysphere е разположена зад пътническата кабина - това решение се отразява много добре както на центъра на тежестта, така и на динамиката при шофиране. Други модули пък са разположени между седалките в централния тунел на интериора на skysphere - което също допринася за динамичното пътно поведение. Капацитетът на батерията ще бъде минимум 80 кВтч -което специално в икономичен GT-режим се очаква да осигури пробег от минимум 500 километра по WLTP.
Управление на задните колела и adaptive air suspension - ходовата част
Окачването и на двата моста е с двойки напречни рамена на всяко колело. Горните и долните напречни носачи са изработени от лят или кован алуминий. Кормилното управление работи с помощта на Steer-by-Wire-технология, която се грижи за управлението както на предните, така и на задните колела. Без механична връзка управлението може да работи с различни предавателни числа и настройки - а промяната става с натискането на бутон. По този начин управлението може да бъде от екстремно директно до подчертано комфортно, както и да бъде от тежко до свръхлеко - последното е много удобно при паркиране, например. Управлението на задните колела и променливото междуосие спомагат за постигане на малък радиус на завиване.
Една класическа за Audi технология осигурява изключителна многостранност на ходовата част - сега тази технология се представя в най-новата си еволюционна фаза: adaptive air suspension с три независими пневматичини камери осигурява комфортна основна настройка. При спортен стил на шофиране със сериозни ускорения могат да се деактивират отделни камери. Резултатът: настройката става прогресивна - спомагайки за намаляването на всички нежелани колебания на каросерията. Снижаването на клиренса на автомобила с 10 милиметра от своя страна редуцира аеродинамичното съпротивление - което е от особено голямо значение при дълги преходи.
Решаващ фактор за гъвкавостта на характеристиките при шофиране при Audi skysphere играе системата за активно окачване. При спокойно шофиране всяко от колелата бива целенасочено повдигнато или снишено, за да се абсорбират неравностите по пътя по възможно най-рафиниран начин. Това става с помощта на системата от сензори и актуатори на окачването, както и на основа на данните от навигационната система. Монтираните на аеродинамично оформените 23-цолови колела гуми с размер 285/30 постигат сложния шпагат между пригоденост за всекидневието с ниско съпротивление при търкаляне и добри възможности за спортно шофиране с оптимални характеристики при напречно и надлъжно ускорение.
Реверанс към миналото, но не и ретро - екстериорът
5,23 метра дължина срещу 5,19 метра; широчина от 1,85 срещу 2,00 метра - по отношение на своите външни размери легендата Horch 853 и Audi skysphere имат учудващо много общи черти. Голяма е разликата обаче по отношение на височината - дизайнерската икона Horch в зависимост от изпълнението на каросерията се извисява на до 1,77 метра над земята, докато модерният наследник Audi skysphere в режим "Sports" е висок едва 1,23 метра - тук аеродинамиката и центърът на тежестта са на първо място. Концептуалният автомобил прави сериозен реверанс към своя легендарен предшественик, без да се опитва да изглежда ретро.
Защото ако размерите на двете машини са в някаква степен сходни, то линиите им са коренно различни. Aud skysphere подчертава широката си следа с типичните за марката мощно издути калници- визуален израз на динамичния му потенциал. В страничния изглед впечатление прави дългият преден капак и късите надвеси - особено отпред. Извивките на калниците и предния капак се открояват с органична завършеност. Задницата е създадена в аеродинамичния тунел, съчетавайки класическите обтекаеми елементи на Speedster и Shooting Brake с големи остъклени повърхности. Под стъклен капак се намират разработените специално за Audi skysphere луксозни чанти за път, които са фиксирани с кръстосани над тях колани.
Предницата: разпознаваеми отдалеч - макар и вече без класическата функция на радиаторна решетка - са типичната за марката решетка Singleframe и пластично оформената, осветена емблема с четири кръга. Цялата решетка Singleframe, както и разположените от двете й страни повърхности са покрити с LED-елементи, които създават визуални ефекти - някои от тези ефекти са с функционален характер, други служат за поздрав или изпращане при приближаване към автомобила, респ. при отдалечаване от него. Приглушено потъмняване на отделни елементи и пулсиращи светлинни ефекти създават неповторимо излъчване. Дневните светлини придават концентриран "поглед" на светлинните елементи. При активиране на промяна на междуосието, LED-елементите отпред и отзад сигнализират със специална светлинна графика.
В задната част също доминира дигитално управлявана LED-повърхност, която се простира по цялата широчина на автомобила. Безбройните червени LED-елементи блестят като рубини. Отраженията създават ефектна игра на светлини и сенки при активиране и деактивиране на отделните светлинни сектори.
При промяна на междуосието и съответно при преминаване от режим GT към Sport светлинната графика отново се променя, като специално в областта на решетката Singleframe светлините дават ясен израз на промяната на характера на Audi skysphere concept.
Характерен елемент от страничния изглед са праговете, които сякаш навлизат в задните калници. Това е технологична необходимост, тъй като при промяна на междуосието то действително се удължава назад. Праговете са фиксирани към предната част на автомобила, като при промяна на междуосието те се плъзгат под неподвижно монтираните врати. Междуосието може да се смалява от стойност, сравнима с тази на A8 L, до показател, сравним с един оптимизиран за спортно пътно поведение модел от Audi RS-гамата. 5 до 25 сантиметра разлика - това променя много както в техническо, така и във визуално отношение - а промяната в изживяването от шофирането е направо огромна.
Без съмнение: в Audi skysphere concept се крият два напълно различни характера - един класически GT и един върхов спортист. Най-голямата разлика обаче се крие зад закрепените в задната си част, отварящи се под голям ъгъл врати - защото именно в интериора си Audi skysphere показва в най-пълен вид възможностите за трансформация на своя характер.
Пространство за изживявания x 2 - интериорът
С трите предстоящи концептуални модела Audi skysphere, Audi grandsphere и Audi urbansphere поставя фокуса най-вече върху пространството ("Sphere/сфера"), което заемат пасажерите и което се превръща в място за изживявания - интериорът. И трите концептуални разработки са с технологии за автономно управление Level 4. Това на практика означава, че на определени пътни участъци водачът може напълно да делегира контрола върху автомобила на автопилота и да не се налага да се намесва по никакъв начин в управлението.
Резултатът: дори основни за управлението елементи като воланът и педалите могат да се сгънат и буквално да изчезнат в невидима за погледа зона. А пасажерите от своя страна - в това число включваме и мястото "зад волана" - могат да се наслаждават на едно ново измерение на свободата: за спокойни мигове с поглед към небето, наслаждавайки се на природата и вятъра, или пък във връзка с интернет благодарение на всеобхватната дигитална екосистема в Audi skysphere.
Интериорът е светъл и просторен, лишен от големи и натоварващи окото управляващи елементи; в много елементи личи вдъхновение от стила Art déco. Визуалната елегантност на дизайнерска мебел описва най-точно оформлението на креслата, които обаче без никакви компромиси изпълняват и ролята на класически автомобилни седалки при режим на ръчно управление - включително предлагайки максимална безопасност и солидна странична опора. Тапицерията им е направена от изработен по устойчив метод микрофазерен материал, а със своята променлива позиция в интериора те предлагат множество възможности за раздвижване на тялото, които принципно сме свикнали да откриваме във First Class седалките на самолет. Евкалиптова дървесина с екологичен сертификат и синтетично произведен сурогат на естествена кожа са други устойчиво придобити материали, които откриваме в този интериор, направен с идеята да създава необикновени изживявания.
В случай че Audi skysphere concept се използва в ръчен режим на управление, интериорът му се превръща в перфектния кокпит на машина за шофиране. Заедно с каросерията, арматурното табло и мониторът с контролните прибори също се изместват назад. Така водачът отново разполага с всички необходими за едно класическо шофиране елементи - включително волан и педали.
Големи Touch-монитори и гигантският екран на арматурното табло - широчина 1415 мм, височина 180 мм - в горния край на арматурното табло служат за управлението на функциите и инфотейнмънт системата. В режим Grand-Touring може да се пускат различни приложения от интернет, да се провеждат видео-конференции или да се стриймват филми. Малки сензорни панели във вратите служат за управление на климатичната инсталация.
Висококачествена аудиосистема - един напълно задължителен елемент за кабриолет от най-висш клас - предлага качество на звука като в концертна зала. Високоговорителите са скрити зад вътрешните панели на вратите; допълнителни високоговорители в задната част на интериора създават ефект Surround-Sound. Формата на подглавниците на седалките е проектирана така, че да намалява турбуленциите и неприятните аеродинамични шумове.
Свят на необикновени изживявания: First Class без граници
С трите концептуални автомобила Audi skysphere, Audi grandsphere и - насрочен за 2022 година - Audi urbansphere марката с четирите кръга на емблемата показва своята визия за прогресивния лукс на бъдещето. Идеята е да се създаде един свят на изживявания, който далеч надхвърля границите на непосредствено свързаните с шофирането емоции.
Основна новост е оформлението, най-вече на интериора, който се превръща в център на цялата концепция на автомобила и предоставя на пасажерите възможност да не се съобразяват с обичайните ограничения на технологиите. Тази идея се изразява особено ясно чрез променливата концепция на интериора, включваща възможност за "изчезване" на елементите за управление на автомобила в режим Grand-Touring, който позволява на пасажерите да се наслаждават на пълно спокойствие и да се възползват от необятния асортимент от онлайн услуги. Всяко пътуване може да се обогати допълнително от редица комфортни услуги - от изчисляването на възможно най-живописен маршрут до достъп до избор от ресторанти и хотели по пътя.
Инфотейнмънт-функциите също могат да бъдат изцяло индивидуализирани: например с възможността за стриймване на музика и видео. Като следваща стъпка Audi възнамерява да предложи още персонализирани услуги за клиентите на луксозни модели: концерти, културни мероприятия и резултати от спортни събития, които се отваря само при специална покана. Само след няколко години автомобили като Audi skysphere concept, еволюирали до истински Experience Device, ще се превърнат в ключ към нови изживявания, които излизат далеч отвъд границите на шофирането, което познаваме днес.